måndag 31 januari 2011

Bara att sätta igång

Men först ska jag bara... *Dricka lite kaffe, skriva lite inlägg, gå ut med hundarna.* Sitter med en översättning som ska vara klar på fredag. Jag älskar att skriva och jag älskar att fixa med texter, men: Vad oerhört mycket svårare det är när det är någon annans text! Vilken ton ska det vara? På engelska uttrycker man sig på ett sätt och på svenska ett annat. Om texten ska behålla samma känsla så måste orden ibland ändras helt. Då känns det som att jag fabulerar och inte gör som man ska. Men direktöversättningar låter inte kloka ju, så jag måste. Men när jag ser mig omkring så ser jag att de datoriserade direktöversättningarna tar över, så snart ändras väl svenska språket radikalt. Än så länge håller jag tappt, det ska göras för hand. Inte genom Google Translate.

Inga kommentarer: