tisdag 8 mars 2011

Internationella kvinnodagen

Man kan ju undra om det behövs en internationell kvinnodag år 2011? Svaret är tyvärr: JA! Har man väl börjat reflektera över ojämställdheten runt om i världen och även här på hemmaplan, så är det svårt att sätta på skygglapparna igen. Det räcker med att slå på TV:n och tänka lite kritiskt runt reklam. Vad är det vi blir matade med? Jo, är det ett styrelsemöte som ska symboliseras, då är det tio män och en kvinna runt ett bord. Tvättmedel? Don't get me started.

Jag var på en författarfrukost med Maria Sveland innan jul. Jag hade läst Bitterfittan men inget mer. Jag tyckte inte den var bitter nog. Förstod liksom inte varför det blev sådan uppståndelse, den var ju bara sann, vadan denna storm? Så förstod jag att det fortfarande var tabu att prata om ojämställdhet. Då bodde jag i USA och i jämförelse med där, är Sverige helt och hållet jämställt. Ja, man kan ju undra vad jag anser om USA då ... Don't get me started får jag nog dra till med igen. Hursomhelst, Maria har vunnit ett pris, och det är helt rätt. Hon var fantastisk att lyssna på på författarfrukosten. Bitsk och exakt i sina utlåtanden. SÅ underhållande! Och SÅ härligt med någon som vågar säga allt det där som behövs sägas och som är så insatt som hon. Åh, jag blev nästan lite kär. Hon påpekade en hel del om kulturvärlden och förlagsvärlden etc. Mycket intressant, och beklämmande. Hon tyckte sig dock se att en förändring var på gång. Inte så att kvinnorna blev insläppta på förlagen, utan att kvinnorna själva inte längre ber om ursäkt för sitt manus, utan istället ger ut det själv och blir uppmärksammade. Jag satt och sög i mig och tänkte att jag gör helt rätt som inte låter mig bli nedslagen av en refusering. Hon menade att det var många kvinnor på gång nu. Jag hoppas verkligen det, det måste till en förändring!

Ja just det ja, det är Fettisdagen idag också. Jag är inte sugen på semla idag. Har redan ätit för många och på något sätt är min kropp inställd på att semlor ska avnjutas i februari. En vecka in i mars känns helt fel.

2 kommentarer:

Sofie sa...

Visst är det sorgligt att det behövs en internationell kvinnodag. Men ser man till övriga världen så är ofta kvinnornas läge i akut behov av uppmärksamhet. Ofta handlar det om basala saker som ren överlevnad.

Anna sa...

Semlorna njutes bäst i februari - håller med dig där!