onsdag 16 mars 2011

Människans bästa vän

Det fortsätter att poppa upp artiklar om hunden som välgörare. Detta är ju varken förvånande eller något nytt. På flera sjukhus har de hundar på avdelningar med svårt sjuka barn. Även inom äldrevården. Alla har visat sig må bättre med en hund i närmiljön och människans bästa sidor kommer fram. Jag som är hundägare är naturligtvis inte förvånad. Även om mina hundar verkar locka fram mina värsta sidor titt som tätt ... Som när de låtsas att de inte är rumsrena. Eller när de springer bort. När de sitter en centimeter från mitt ansikte när jag äter glass. När det gnälls efter mat. Men annars så är de underbart sällskap.

När jag tar med mig tvillingarna till skolan för att hämta min son, ja då slutar alla leka eller bråka och ska prompt klappa och gosa. Även den tjurigaste tonårskille eller den bråkigaste pre-teenset. En hund ger positiv energi helt enkelt. Klart det ska finnas hund i skolan om det är möjligt med tanke på allergier. Jag arbetade under en tid som lärare i New York. På frågan vad de skulle vilja förändra med sin skola och vad som stod högst på önskelistan över den perfekta skolan, blev svaret att de ville ha djur på skolan. Jag blir så lycklig över att höra att åtminstone en skola har lyckats genomföra detta!


Nya pedagoger i skolan?

Inga kommentarer: