onsdag 23 mars 2011

Misstag jag begått som egenförläggare, del 4

Fakturor. Need I say more? Frågan är väl egentligen vilka fel jag inte begått med fakturorna. Jag är ingen ekonomisk person. Finns det tillräckligt mycket pengar på kontot för att jag ska kunna köpa mig ett plagg då och då, så reflekterar jag inte så mycket över var pengarna kommer ifrån. Men helt plötsligt måste jag hålla koll. Inte bara det, jag måste själv skriva fakturorna. Vilket belopp de ska vara på, vem som ska ha vilken faktura, hur mycket momsen är på. Etc i all oändlighet. En liten lista på fel jag begått med fakturorna:

Glömt skicka faktura
Glömt numrera fakturorna
Glömt räkna ut moms
Skrivit fel belopp
Skickat fel faktura till fel företag
Glömt ordernumret
Glömt referens

Ett tips till er som står i begrepp att bli egenutgivare: Satsa lite tid på att lära dig det här med fakturor innan du får en beställning. Jag glömde totalt av denna detalj och hade bara några timmar på mig att skicka iväg min första faktura och bokbeställning. Inte undra på att det blev fel kanske?

Inga kommentarer: