måndag 25 april 2011

En favoritförfattarinna

Ja, jag skriver författarinna, innan ordet försvinner helt vill jag ha använt det där det låter sig göras. Nåväl, läser "Sacred hearts" av Sarah Dunant. Hennes bok "Venus födelse", eller på engelska som jag läste den på "The birth of Venus" är en av de bästa böcker jag har läst. Sarah Dunants språk är så vackert, utan att för den skull vara pretentiöst, att man kan läsa hennes böcker med god behållning utan att ens veta vad de handlar om. Fast det förstås, om man förstår historierna så är det klart mycket bättre. Jag som inte är så mycket för utfyllnad, känner att i dessa böcker fungerar utfyllnaden som en alldeles egen historia. Jag ska försöka lära av detta. Bra utfyllnad, utmärkt tillochmed, är inte lätt att hitta. Ändå envisas alla med att säga att en bra bok behöver detta. Det tror jag inte alls är nödvändigt.

6 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

He he. Du har rätt förstås.

Hanna Lans sa...

Jag tänkte att du skulle hålla med. ;)

Marina sa...

Tack för tipset - den borde ju gå att få tag i här! Har också blivit väldigt sugen på att läsa din bok, det blir det första investeringen när jag återvänder till nordliga breddgrader :)
(Jag tror förresten också att det är någon slags häger och tror att jag nöjer mej med det, tänker inte forska vidare i saken!)

Carita sa...

En del böcker, tror det gäller i synnerhet indiska romaner, kan vara 1500 sidor tjocka. Där finns säkert utfyllnad o mycket "trams", men ändå läses böckerna av miljoner människor.

Medan våra förlag vill att allt extra ska skalas bort - less is more, kill your darlings osv.
Många läsare tyckte min andra bok var för kompakt, storyn för kort och forcerande medan den första var utsmyckad och tjock.

Tror att din roman har lagom längd. Det enda jag saknar är dialoger, men jag har inte läst riktigt slut än... vilket inte handlar om att boken är dålig, utan om det att jag ofta läser sju böcker samtidigt... :-D

Hanna Lans sa...

Marina: Ja, det tycker jag att du ska göra! Om det suger i lästarmen innan dess, så kan du köpa direkt av mig, 100 kr plus portot som jag misstänker är på 90 kr till dig.

Carita: Ha, inte konstigt att du tycker att jag har för lite dialoger. ;) Men min bok utspelar sig ju mest i kvinnans tankar. Min nästa roman har långt fler dialoger. Jag har lärt mig av dig.

Marina sa...

Tack för erbjudandet! Det skulle jag gjort direkt om jag hade varit kvar, men nu åker jag ju hem över sommaren, så det får bli första "balkongboken" där hemma i år :)