lördag 25 juni 2011

Mänsklig rättighet

Är man myndig och inte har några juridiska hinder för att ingå avtal, så får man ingå avtal. En mänsklig rättighet. Vissa avtal får ingås även innan man blivit myndig. Vi har i stort sett samma syn på avtal i Sverige som i USA. Men det finns ett visst sorts avtal som alltför många länder fortfarande undanhåller vissa människor. Trots att de är myndiga och inga andra juridiska hinder finns. Och det är att ingå äktenskap. Att ingå äktenskap är ett avtal. Inget annat. Bröllopsfesten däremot, den kan stå för den romantiska biten. Men att ingå äktenskap, det är en ren avtalshandling. Äktenskapsbalken har ju haft en oturlig formulering som hindrat samkönade att ingå äktenskap och på så sätt var den lagen diskriminerande. Sverige har ändrat på detta och det var inte en dag för tidigt. Nu har delstaten New York i USA röstat igenom lagen som gör det möjligt för samkönade att gifta sig. Toppen! Men, som kvinna kan jag inte låta bli att irritera mig på bilden av de senatorer som skrev under beslutet. Sex stycken, vadå? Jo just det, män. Det känns som en paradox att fira att ännu ett diskriminerande hinder undanröjts när det så uppenbart diskrimineras på annat nära håll och har gjorts så under längre tid än någon är villig att erkänna. Diskriminering som diskriminering. Men, ett stort grattis i alla fall till att en ytterligare diskrimineringsgrund har upphävts!

4 kommentarer:

Hannasomintekanloggain sa...

Alltså borde det inte finnas ett enda land, som följer mänskliga rättigheter, som förbjuder samkönade äktenskap. Var det jag ville säga. Men kan inte redigera inlägget av någon anledning.

NEWYORKMAMMAN sa...

17 av 100 senatorer är kvinnor! Med tankte på hur många män du såg som skrev under. Två representanter finns med från varje stat, då skulle de väl kunna ha en kvinna och en man reprsentera? Jag föreslog precis det för hälften av den vuxna delen i mitt eget hushåll och fick en "earful" tillbaka. Ok. Nu vet jag att det inte var detta som var det du ville påpeka med ditt inlägg, men jag kunde som vanligt inte låta bli att belysa och kommentera det lilla feministiska perspektivet som brukar finnas i dina inlägg;-).
Det här landet har så sjukt långt att komma innan vi kan tänka annorlunda när det gäller äktenskap. Herregud, de flesta amerikaner lever i en Disneyfilm när det gäller inställningen till giftemål!
Mänskliga rättigheter i USA, jo jag tackar ja. Men nu har ju iallafall New York gått i bräsen. Återstår att se hur många som mördas som en följd. Som abortklinikerna ungefär. Folk kommer väl kasta bomber på kapell där homosexuella vigs. Eller mörda präster som viger bögar. Ja du fattar. Suck.

Hanna Lans sa...

17%. F-n vad deprimerande. Och visst har du säkert rätt, mörda präster och kasta bomber. Så civiliserat. Ett föregångsland. My ass. (Ja, jag har fortfarande bihålorna från hell, så jag svär så mycket jag vill!)

Sofie sa...

Jättekonstigt att det varit olagligt så länge i Sverige!