onsdag 24 augusti 2011

Casablanca

Igår såg jag filmen Casablanca för andra gången i mitt liv. Den första gången var jag tonåring och uppskattade den inte till fullo. Eller om jag inte förstod. Så kan det ha varit. Jag blev glatt överraskad nu, den var ju så fin! Jag kunde dock inte låta bli att tänka flertalet gånger att det var värst vad många repliker från den som har lånats/stulits av Sex and the City-manusförfattarna. Visst, några har jag ju kopplat tidigare. Here's looking at you kid, We'll always have Paris. M.fl. men så till den milda grad, det hade jag inte trott. Nåväl, se den en regnig kväll under en filt och med en skål godis. Det gjorde jag. Mys!

4 kommentarer:

Maria Engelwinge sa...

Det ska jag definitivt göra! Har du köpt den eller går den att hyra? Misstänker att våre icke-välsortearde videobutik inte har den.
Höstkram!

Joanna Björkqvist sa...

Det låter faktiskt riktigt mysigt!

Jag har för mig att repliken "Play it again, Sam" härom året utsågs till världens mest ICKESAGDA filmreplik. Det sägs att repliken kommer från Casablanca, men tydligen sa aldrig Ingrid Bergman just så...

Du tänkte möjligen inte på det...?

Anneli Stålberg sa...

Jag älskar gamla klassiker :)

Vad gäller Joannas fråga, så lär Ingrid Bergmans riktiga replik vara: "Play it, Sam. Play 'As Time Goes By' for old time's sake". :)

Hanna Lans sa...

Maria: Vi har kanalen TCM och tjänsten programbibliotek, så det var så jag kom åt den.

Joanna: Jag visste det redan innan, men visst hajar man ändå till när repliken inte sägs. ;)

Anneli: Underbart med klassiker!