fredag 26 augusti 2011

Orkaner

Jag tittar på min FB och inser att alla mina vänner på USAs östkust förbereder sig för Irene. Det är inte klokt vad amerikaner alltid ska ta och stock up vid minsta storm. Irene lär väl inte vara så liten, men varför man ska skaffa en massa ficklampor och länsa affärerna på burkmat, övergår mitt förstånd. Hade man bott ute på landsbygden, utan grannar, så hade jag förstått det. Men vi snackar New York och New Jersey. Mycket tättbebyggda områden och massor av beredskap för allt möjligt. Jaja, nu ska inte jag sitta här och sitta. My claim to fame in the hurricane news: Jag flög i orkanen Per. Som hade lika starka vindar som orkanen Gudrun. Däremot fälldes tydligen sju gånger så många träd av Gudrun än av Per. *Tack Wikipedia* Nåväl. Jag ska nog trots allt sitta här och sitta. Med chokladglass framför TV:n. I mitt gamla hus som överlevt hutlöst många orkaner. Hoppas det orkar några till.

Uppdatering: I helgen får vi nästan-live-rapport från Newyorkmamman!

10 kommentarer:

Sofie sa...

Sitt du där och sitt med din chokladglass. ;)

Hanna Lans sa...

Jag satt där och satt. Både med chokladglass och med ostbågar. Tills jag mådde illa och slängde bågarna i soppåsen ...

Duktiga Tjejen sa...

Såg samma sak på FB, men mina vänner får alltid störst dosen orkan (Puerto Rico). Det här året blev halv landet strömlöst men det kan bli mycket värre. Jag skulle nognoxå bunkra upp om set snackades orkan även Rut New York, just in case... Och så vet vi ju hur mycket USA blåser upp allt och skrämmer befolkningen för minst lilla!

Duktiga Tjejen sa...

Blir så irriterad på min Iphone som skapar egna ord och jag som glömmer att läsa igenom, grrr! Jag KAN skriva!

Desirée sa...

Jag kommer ihåg Per. Inga konserver, ingen ficklampa. Själv ute i skogen. Ingen ström. Ingen kamin. Stalltaket lyfte och träd trillade vid sidan om huset ... Det var inte kul alls. Några månader senare satte jag in kamin i alla fall och elledningarna är till stor del nedgrävda nu.

Hanna Lans sa...

DT: Det är ju just det som blir så dumt. Skrämmandet. Lite sunt förnuft så klarar man det mesta, men det sunda förnuftet lyser ofta med sin frånvaro over there.

MM&I: Jag vet att berätta att det uppe i luften var ett helvete under Per ... Vad gäller sådana här stormar så bedarrar de ju efter en dag. I USA tror man att det ska hålla på i veckor.

Paris sa...

Jag tycker det ar urfanigt hur man overdriver allt i det har landet, a andra sidan gor man val det i de flesta lander, for att fa nyhetsstoff? (Hur det nu stavas??) Jag tanker sa har att de maste nog vara overdrivet forsiktiga i sina varningar for det finns faktiskt folk som bor i ruckel i detta overflodets land.. De maste bli varnade och inse att det nog ar bast att forbereda sig pa det varsta. Vi andra som bor i stadiga 39-vanings hus kan simma lugnt, inbillar jag mig. Dessutom ar en stor del av befolkningen, just for att befolkningen i helhelt ar sa stor alltsa, otroligt korkad. Inte for att de ar amerikaner utan for att de ar fler. Ni hajar? Dumma manniskor maste varnas lite extra annars forstar de inte att en husvagn kan blasa omkull i 100 sekundmeter, typ. Krasst sagt men den nakna sanningen.

NEWYORKMAMMAN sa...

Igen Paris=Newyorkmamman.

Hanna Lans sa...

Fast i USA överdrivs det lite väl mycket kan jag tycka. Lite sunt förnuft och man klarar det mesta.

Kristina Svensson sa...

Jag var ute och grillade (försökte grilla) korv i skogen under Per (mitt i natten dessutom i pannlampsken). Det var riktigt svårt för vinden spred bara ut glöden och man riskerade bli bränd av gnistregn om man stod 10 meter ifrån, på fel håll.

Grilla korv i storm rekommenderas ej men bunkring är att överdriva.