onsdag 22 februari 2012

Jamen då så

Snott rakt av från Mitt namn i hyllan:
Enligt Magnus Utvik krävs det några viktiga ingredienser för en bra roman. Magnus är författare och recensent från Gomorron Sverige, läser 3 romaner i veckan och är känd för den så kallade Utviks-effekten som säljer slut de böcker han gett högt betyg.

  •       Huvudkaraktären måste engagera. Den måste vara mångfacetterad så att du blir intresserad av den och dess öde. Tror man på karaktären kan historien gå lite hur som helst.

  • -        Ett bra språk. Det kan vara ett rakt språk som inte nödvändigtvis behöver vara fullt av metaforer. ”Det får gärna vara okonstlat men aldrig konstlöst.”

  • -       Ämnet för romanen måste vara något författaren brinner för. Något som bränner till. Ställ dig frågan: Behövs den här boken egentligen?

  • -       Underskatta inte läsaren. En bok som är för lång eller för självklar ger ingen spänning. Jobba med undertexten. 

  • -       Fånga läsaren redan i första stycket. T ex ”Den sista prärievargen” börjar med 15 sidor där huvudkaraktären är hos psykologen. Men det går för det är så bra skrivet.

  • -       Slutet måste vara oväntat och förlösande.
Jamen, då så. Då borde det vara piece of cake att få Kabusa intresserade av det manus jag pitchade för igår. De ställde sig positiva till mitt manus förresten, sa jag det? Ett litet dilemma bara. Ett yttepytte litet. Jag har inte redigerat klart. Måste skicka in det nu. NU faktiskt. Hej då Internet!

4 kommentarer:

Andra intryck sa...

Åh vad roligt! Grattis! Spännande att höra fortsättningen.

Sofie sa...

Vad kul! Grattis! Nu håller jag tummarna för att det räcker hela vägen!

Hanna Lans sa...

Jättekul verkligen! Fast jag höll på att inte hinna dit. Hjälp vilken galen morgon jag hade igår ... Så galen att jag inte ens orkar blogga om det. Då är det riktigt galet. ;)

Joanna Björkqvist sa...

Gött! You fix! :)