fredag 13 april 2012

Trafiken

Här kör jag titt som tätt. Senast för två timmar sedan. Det regnade och var mycket trafik. Den här gatan var för några år sedan Göteborgs skitigaste gata. All trafik leds in i stan på denna gata. Som är en gata som kantas av lägenhetsbyggnader. Här är alltid trafikproblem, men nu när det ska införas vägtullar i Göteborg, så är det värre än värst. För självklart måste tullarna byggas exakt på denna gata. Varför, undrar jag stillsamt eller med ett jättevrål? Varför inte långt innan?

När jag körde där idag så stod det människor lite halvt i vägbanan och lite halvt bakom en vägkon. Det hällregnade. Som bilförare såg man inte mycket och trafiken kröp fram i kanske 3 km/tim. Ingen ska behöva dö i trafiken och absolut inte i innerstan. Men hur tänker man när man tycker att Övre Husargatan är en bra gata att bygga på under ett drygt års tid? Och att låta den hållas öppen under tiden?

Den här olyckan var väntad. För oss bilister som försöker vara varliga, som håller hastigheten, som aldrig glömmer döda vinkeln. Men inte väntad för de som planerat bygget? Har de någonsin åkt på denna gata själva i rusningstrafik? Även utan bygget är detta en farlig väg.

Usch, vad upprörd jag är.

2 kommentarer:

Joanna Björkqvist sa...

Fy, vad hemskt! Jag är konstant livrädd i trafiken. Har alldeles för dåliga erfarenheter...

Hanna Lans sa...

Jag är också kontant rädd i trafiken. Inte så att jag är skärrad, men jag är ytterst aktsam. Kollar hellre en gång för många i döda vinkeln, håller hastighetsgränserna och släpper förbi och fram alla fotgängare och cyklister.