måndag 25 mars 2013

Hatet

Eftersom jag inte har tid att blogga, så slänger jag in ett tredje inlägg här och har dessutom skrivit en recension av Maria Svelands Hatet på Boktipset. Och precis när jag skrivit klart det inlägget, läser jag Daniel Swedins krönika på Aftonbladet. Den hör i allra högsta grad ihop med ämnet som Sveland behandlar, och jag hoppas verkligen att fler män följer i hans fotspår! För inte förrän vi människor tillsammans vågar stå upp för varandra, så har vi tagit oss framåt. Heja Maria! Och heja Daniel!

4 kommentarer:

Maria Engelwinge sa...

Å, vad bra skrivet! Jag har inte läst boken, men jag håller med om allt du skrev om feminismen. Jag är så jävla trött på de där föraktfulla männen som bara MÅSTE söka upp alla texter där den kvinnliga skribenten påtalar orättvisor och sedan tala om för oss kvinnor hur gnälliga vi är och hur nöjda vi borde vara, för vi blir minsann aldrig behandlade sådär som vi påstår att vi blir. Och slutar vi inte gnälla ska vi straffknullas så vi lär oss vara tacksamma. Jag bara kräks...

Hanna Lans sa...

Ja, eller hur. Det behövs fler män som Daniel! Sveland skriver i sin bok att man måste hålla isär struktur och individ. Det är ofta där som det blir fel, att många män tar åt sig individuellt, när hon egentligen försöker debattera maktstrukturen.

Maria Engelwinge sa...

Jag menade att DU skrev bra. Jag hade inte hunnit läst krönikan då, men det har jag nu och jag bara kokar. Särskilt efteratt ha läst kommentarerna under. Hur ska man orka vara delaktig i det här samhället?

Hanna Lans sa...

Du är duktig som läser alla kommentarer. Själv skumamr jag bara igenom dem, orkar liksom inte se alltför mycket dumhet på ett och samma ställe.