onsdag 15 maj 2013

Idag hatar jag

Ja, jag finner inget annat passande ord. Hat är starkt, jag är medveten om det, men ibland är det synnerligen befogat. Däremot är jag lite osäker på vart mitt hat ska riktas. Mot jurister i allmänhet, vilket ju inkluderar mig själv eller mot alla tingsrätter? Mot alla rådmän? Mot alla advokater? Mot denna specifika tingsrätt? Mot män? Nej, jag vet inte, men hat det är faktiskt vad jag känner. Blandat med uppgivenhet, oro, sorg och ett djupt förakt.

Den här formuleringen:  ”Därtill kommer att A (kvinnan, red anm) under händelseförloppet inte heller givit något verbalt uttryck för bristande samtycke”.Just det här tycker jag stinker negativ avtalsbindning. Om du inte säger nej till förslaget om prenumeration, så blir du prenumerant. Och hörni, det är förbjudet! Men bara när det gäller allvarliga saker som prenumerationer och andra handelsavtal. När det gäller avtal om sex, då är det precis tvärtom i Sverige idag. Säger du inte nej, så menar du ja. *Avgrundsvrål av frustration ur min strupe men det hör ni inte genom bloggen*

Jag kopplar samman det mesta med lågkonjunkturen, depressionen vi är inne i. SD:s frammarsch, kvinnans allt sämre ställning i samhället, förskolans växande barngrupper. Det vi ser nu, det är exakt det vi såg hända mellan världskrigen. This too shall pass, som Gandalf säger. Men måste det ens uppstå? Har vi inte lärt oss minsta lilla av historien? Ska det behöva bli ett till världskrig för att kvinnor ska få lite mer status? Samma status som den vite mannen lär vi inte kunna hoppas på under min livstid, men bättre? Ska det vara SÅINIHELVETEJÄVLASVÅRT???????

4 kommentarer:

Sofie sa...

Så.Himla.Skrämmande!!

Andra intryck sa...

Tydligen. Vad är det som händer?? Mörkrädd är jag just nu.

Hanna Lans sa...

Skrämmande är ordet och mörkrädd är vad jag är. :(

Anna Granström sa...

Helt fruktansvärt. Kvinnors värde = mindre än en prenumeration. Typ.