torsdag 12 september 2013

Miley Cyrus

Miley Cyrus senaste video har fått fler än 57 miljoner visningar på ett dygn. Jag är en av dem. Jag kände att jag var tvungen att ge den en chans, kanskekanske fanns det en anledning till lättkläddheten, till låtsassexet med en hammare och en kedja och insinuerandet om avsugning medelst hammarstycket. Men nej, det finns inte en enda förmildrande omständighet i det här fallet.

År 2013, så är det va? Det hade passat bättre om hon varit i full krigsmundering där hon satt på kulan som svänger fram och tillbaka. År 2013 och det är under det här årtiondet som min son blir tonåring. Jag strävar verkligen i motvind med att få honom att inse att kvinnan inte är ett objekt som bara är ute efter en enda sak: Mannens kärlek och uppmärksamhet.

Att kvinnan har ett värde i sig själv, utan att behöva relatera till någon eller något annat för att bli bemött respektfullt. Att vi alla, oavsett kön, hudfärg, rastillhörighet m.m. har ett egenvärde. Just nu känns det som om genustänket ligger sist i ligan.

Fy fan, är det enda jag har att säga om det här. Fy fan.


Låten då, är den bra? Ja, det är den men inget i texten gör att det lättklädda eller sexualiseringen rättfärdigas. Inget.

Fy fan.

Uppdatering: Jag ser en massa trådar på nätet där det "slås tillbaka" mot kritiken mot videon, men jag hittar bara en enda kritisk länk. Det hänger inte riktigt ihop va? The Guardian, har en artikel skriven av en 44-årig pappa. Den är det närmsta kritik jag hittar. Det säger endel om den tid vi lever i.

8 kommentarer:

Sofie sa...

Hemsk!

Hanna Lans sa...

Vi verkar inte vara så många som tycker det ... Var tvungen att uppdatera inlägget efter att jag försökt hitta något välformulerat att länka till. Hittade bara en, en ganska snällt skriven kritisk artikel. Svenska tidningar rapporterar mest om att hon är naken. Punkt.

mamman sa...

Jag tänker inte vara en till som tittar, låter alltså bli!

NEWYORKMAMMAN sa...

Jag tittade också och satt helt förstummad. Låten minns jag inte. Varför ska det hållas på så här i pop branschen, med kvinnor? Männen uppträder ju i för stora jerseys, sneakers och baggy jeans, och det är accepterat. Jag håller med dig helt och hållet. #newyorkmamman som försöker uppfostra sin 15-åring till en stark och självständig kvinna i det här "sexist" landet!

Hanna Lans sa...

mamman: BRA! Heja dig!

NYC-mamman: Det är så j-la förfärligt att jag bara vill dra något gammalt över mig och vakna upp när världen är jämställd.

Anna Granström sa...

Har missat detta... Får återkomma när jag sett videon, men det låter ju fullkomligt hemskt!

Agneta sa...

Jag har gillar inte det budskap som jag tycker videon förmedlar till många unga kvinnor och män, killar och tjejer: att kvinnor ska vara lättklädda, sexiga och jävligt kåta.

Hanna Lans sa...

Kvinnan har bara ett fokus tydligen, och i det fokuset står mannen och hans penis. I alla fall om man får tro medierna ... :(