tisdag 19 november 2013

Glutenfria pepparkakor

Jag bloggade för lokaltidningen i ett drygt år. Den ligger fortfarande kvar, men jag misstänker att den inte gör det så länge till. Måste därför se till att mina fantastiska recept sparas till eftervärlden (mig) (och kanske dig) så att de kan avnjutas igen. Först ut är en fantastisk glutenfri pepparkaksdeg:

Nu blir det matblogg! När man (jag) som glutenintolerant får sin (min) diagnos, så tvingas man (jag) helt omvärdera sina matvanor. Visst, man föds med sjukdomen, men de allra flesta känner faktiskt inte till att de har den. Många bär på den latent, utan att utveckla den. I mitt fall har jag levt med diagnosen i sex år. Det är numera ganska så lätt. Det mesta går att baka och laga utan gluten. Med ett stort, alldeles för stort, undantag: 

Pepparkakor.

Men nu. NU! Aah, jag har hittat ett mjöl och ett recept som fungerar! Smakmässigt på samma nivå som "vanlig" pepparkaksdeg, och den går dessutom att äta, halleluja! Pepparkaksdeg som är så gott. De bakade kakorna går också att äta, smakar underbart som "vanliga". Och, stort plus: Det går även att göra pepparkakshus med den!

Saknar ord för hur glad jag är.

Ett tips: Värm en degklump i micron innan du börjar kavla, annars smular degen lätt. Enda nackdelen. Men med en micro tillhands, så fungerar även kavlingen utmärkt.

Here goes:

1 1/2 dl socker
1 dl ljus sirap
50g smör
1/2 msk malen kanel
1/2 msk malen ingefära
1/2 msk malda kryddnejlikor
1 1/2 dl mjölk
1/2 msk bikarbonat
8-9 dl Lailas glutenfria mjölmix (det blå paketet)

Blanda socker, sirap och smör i en kastrull och värm tills smöret smält. Tillsätt kryddor och mjölk. Blanda mjöl och bikarbonat i en bunke och blanda ihop med smörblandningen. Obs! Smeten är ganska rinnande. Häll i en plastpåse och låt vila i kylskåp minst ett dygn. (Jag tyckte degen var godare dag två.)

Ugn 175 grader i 5 minuter på ett ungefär. Mitt i ugnen.

Och som sagt, bra tips är att värma en bit i micron några sekunder innan ni börjar kavla. Glöm inte mjöl på bakbordet!

1 kommentar:

mamman sa...

Låter jättegott! Din pappa o jag använder till 95% glutenfria varor o det är fantastiskt gott. Synd bara att de är så jäkla dyra, men vem vet, att lobba kanske gör det lite billigare?