fredag 21 februari 2014

Det här är feminism INTE för mig

Jag skulle ju hoppa på Onekligens bloggutmaning att skriva inlägg om feminism. Vad passar då bättre än att resonera kring dagens händelse, en av mina stora käpphästar. Vilken då, undrar ni? Jo:

Det här med att måååånga anser att det är mindre värt att vara lärarinna istället för lärare, författarinna istället för författare etc? Så till den grad att vi numera gärna använder den maskulina formen istället för den feminina för att den feminina är mindre värd? Vad har vi då gjort? Jo, bara bekräftat det vi velat undvika. Men visst, go ahead, begränsa det svenska språket bara, gör det för all del. Men var konsekventa i så fall, i morse föddes det alltså en prins, inte en prinsessa.

För mig är detta INTE feminism. Det är ett sorgligt missriktat sätt att få neutral status som istället har gjort att vi alla är maskulint bestämda. Och så blev mannen måttstocken även i denna fråga.

3 kommentarer:

Sofie sa...

Intressant jag har aldrig tänkt på det på det sättet...

Hanna Lans sa...

Börja nu! :)

mamman sa...

Bra kommentar :)