söndag 13 juli 2014

New Yorks gudar

För några veckor sedan läste jag en bok som jag sedan dess tänkt att jag måste rekommendera men ännu ej kommit till skott. Men nu så! New Yorks gudar av Lyndsay Faye (vilken gräslig hemsida förresten ...) kan vara en av de bästa böcker jag har läst faktiskt. Till en början tyckte jag att språket stod i vägen för berättelsen och lite för pretentiöst för att jag skulle orka läsa klart. Men så påminde jag mig själv om att det var exakt samma känsla jag hade när jag läste Jellicoe Road, och det är en bok som tog mig med storm när jag väl kommit över den första svårigheten med språket. Så jag läste vidare, och som sagt: fick läsa en bok som är en av de bättre jag läst. Härligt!

Tidningen Kulturen har skrivit vad jag själv skulle ha velat skriva, så jag länkar dit istället. Ja, idag är jag lite slö.

Inga kommentarer: