söndag 7 september 2014

Redigering pågår

Jag har lånat mina föräldrars stuga i helgen för att så skrivro och framförallt redigeringsro. Lite komplicerat blev det när solen kom fram igen och lockade med sina 22 grader och fortfarande varmt i vattnet. Så, lite försenad sitter jag nu här och dubbelarbetar med två datorer framför mig. Den ena med manus som redaktör/testläsare skrivit noteringar i, och den andra där jag skriver in dessa förändringar och funderar och pillar.

Ett av de allra bästa redigeringstipsen jag fått, var från Kim Kimselius, som föreslog att man ska stryka under allt man vill ha kursivt i sin sista version. Detta för att kursiv text gärna ändras tillbaka till normal text när man flyttar dokument hit och dit, medan understruken text alltid fortsätter vara understruken. Detta märks tydligt i min senaste version. Dvs att jag inte följt hennes råd ... Så en av mina stora utmaningar nu är att stryka under det jag vill ha kursivt, så kan jag slappna av sedan och bara ändra sista gången jag redigerar. För en dag kommer den, den där dagen då man säger att JAG ÄR KLAR.

Jag är inte där än, men snart, mycket snart!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Heja!
Bra råd, det tar jag med mig.

Kati sa...

Hurra vad spännande! Är riktigt nyfiken på vad den handlar om.

Hanna Lans sa...

Kati: Spööööök ...!