måndag 3 november 2014

Podcast

Alltså, saknar bandspelare där man tryckte på rec och bara pratade och sedan tryckte på play och lyssnade. Så kunde man skicka sina blandband och ljudbrev till sina vänner som kunde lyssna genom att trycka på play. Ville de också spela in, så tryckte de på rec. Oavsett märke på apparat. Herregud vad enkelt livet var då. Nu ska filer spelas in på olika sätt och sparas på hundra andra sätt och sedan behövs det ett program eller fem för att konvertera filen så att det går att ladda upp den på något ställe och sedan behövs det en annan konvertering för att lägga in på annat ställe. Varför i hela fridens namn går det inte bara att trycka på rec och play? Va? Trodde att datorn var ämnad att förenkla. No? Det här med podcast, hur himla svårt måste det vara?

Tack för kaffet förklarar.

Internetworld menar att man kan spela in direkt i Audacity. Det vore ju bra att slippa gå omvägen att behöva spela in och konvertera för att först därefter redigera.

Men som alltid verkar det allra enklast om man har en mac. Men alltså? Är det så att Apple lagt in skit i systemen för alla andra för att nå världsherravälde?*


*Det där sista kan jag ha skrivit i vredesmod.

4 kommentarer:

mamman sa...

Bra tänk!

Agneta sa...

Har aldrig orkat bekanta mig med det där med poddar. Känns som om det bara är narcissister allihop, som bara vill göra sin röst hörd. (Ja, jag har fördomar och förutfattade meningar.) (Och ja, jag är väldigt oteknisk.)

Hanna Lans sa...

Agneta: Fast jag tycker det är kul med alla nya medier som gör att alla, verkligen alla, f-å-r göra sin röst hörd!

Kati sa...

Jag som AVSKYR pratradio kan inte ens närma mig en podd utan att få ångestsymptom.
men eller hur, betr inspelningsmetoder. Man börjar nästan undra om tekniken verkligen har gått framåt, eller bakåt.