söndag 8 november 2015

Vår gemensamma historia

Jag sitter just nu och skriver på mitt andra spökmanus, som även är mitt femte manus in total. I detta manus figurerar några återblickar till andra världskriget och vår historia här på västkusten om lotsbåtar och genomfart för båda sidornas fartyg. Allt som skrivs om andra världskriget och framförallt om Göteborg, fångar mitt intresse nu. Det har det kanske alltid gjort, men allra särskilt nu. Det här med svenska SS-fruar, hade faktiskt gått mig helt förbi. Men det som inte kan ha gått någon förbi, det är hur historien upprepar sig. Just nu med IS, men som vi regredierar i Sverige, så kan man väl tänka sig att SD tycker att begreppet med SS-fruar är en perfekt utväg. Om jag varit en smula yngre, skulle jag ha varit en perfekt SS-fru med min oklanderligt svenska bakgrund och breda höfter. Rent ideologiskt skulle jag ju däremot inte platsa. Tur att jag är så gammal som jag är, så behöver jag inte alls fundera mer över frågan.

Jaja.

Nej, jag ska inte ha med någon SS-fru i mitt manus, däremot en tysk fanjunkare som blir kär i en jänta från bästkusten. Om någon av dem spökar? Det kan ni lita på.

Inga kommentarer: